17.03.2019, 10:00

Gdańsk zachwyca przez cały rok

Każde miejsce można odkrywać na nowo bywając w nim tysiące razy.
Poznajcie moje najnowsze gdańskie odkrycia.

Z koleżankami z pracy postanowiłyśmy Dzień Kobiet świętować w Gdańsku. Zamieszkałyśmy w wynajętym apartamencie położonym ok. 600 metrów od gdańskiej Starówki.

Na wieczór miałyśmy rezerwację w uroczej, klimatycznej restauracji https://www.facebook.com/glowne.miasto/ Niewielki lokal, ale warty odwiedzenia - pyszne jedzenie i przemiła obsługa sprawiły, że nie chciało nam się go opuszczać. Spacerem wracałyśmy do domu, choć pogoda nie sprzyjała chodzeniu. Stwierdziłyśmy jednak, że pogoda nas nie wystraszy.

Po dotarciu do apartamentu otworzyłyśmy proseco i prowadziłyśmy nocne Polaków rozmowy. Na sobotę rano miałyśmy plany spotkania się z zaprzyjaźnioną artystką, ale wcześniej zjedzenia śniadania. Za jej rekomendacją poszłyśmy do Pomle Bistro (https://www.facebook.com/pomelobistro/). Miejsce urzeka od progu, a potem jest jeszcze lepiej.

Miejsce z tych domowych, ale z nutą elegancji. Menu nas absolutnie urzekło, tym bardziej, że w zestawach śniadanowych można było zmieniać poszczególne dodatki. Pan nam wytłumaczył, że filozofią firmy jest korzystanie z lokalnych dostawców i producentów, dzięki czemu wiedzą co do nich trafia. W Bistro można dojrzeć półki pełne domowych przetworów, które można zamawiać a są to wszelkiego rodzaju kiszonki, musy, powidła i wiele innych. Dla mnie śniadanie jest niezwykle ważnym posiłkiem - musi być na ciepło i musi być konkretne. Co zamówiłam? - jajecznica na szynce, szczypiorek, kaszanka, kiszone rzodkiewki i cebula. Królewskie śniadanie.

Następnie poszłyśmy z wizytą do Magdy Benedy (https://www.facebook.com/magdabeneda/), której Atelier mieści się przy tej samej ulicy Ogarnej co Pomelo Bistro. Magdę poznałam kilka lat temu, gdy zaczynała przenosić swoje piękne obrazy na porcelanę - głównie były to filiżanki i kubki. Dziś obraz Magdy można mieć na wielu przedmiotach - torbach, torebkach, walizkach, parasolkach, czy jedwabnych apaszkach. Ja od lat najbardziej lubię pić kawę w filiżance od Magdy, a od niedawna jestem szczęśliwą posiadaczką walizki i parasolki.

A potem, ponieważ padał deszcz, taksówką pojechałyśmy do Sopotu, morza nam się zachciało :)

Niestety, tam nie było lepiej, ale twardo podjęłyśmy próbę spaceru po Molo, jednak szybko zostałyśmy pokonane i siadłyśmy w plażowej knajpce zamawiając grzańce - piwo i wino i podziwiając morze przez szybę.

Gdy wróciłyśmy do Gdańska deszcz ustał i nieśmiało słońce zaczynało się przebijać przez gnane wiatrem chmury. Idąc wzdłuż Motławy zachwyciłam się architekturą - po jednej stronie stare, piękne kamienice, naprzeciw nich, po drugiej stronie rzeki nowe budynki - częściowo wyrastające z ruin starych, częściowo powstające od fundamentów na nowo, ale wszystkie nawiązują stylem do tych z przeciwległego brzegu. Jednak można budować nowe, w nowoczesnym stylu, ale by nie odstawało od starego. Za każdym raze, gdy powstają nowe budynki w Warszawie wraca natrętna myśl: "dlaczego Warszawa nie ma planu zagospodarowania przestrzennego"? Bo łatwiej robić sieczkę architektoniczną z miasta?

Spacerując dalej trafiamy na ulicę Mariacką, przy której mieszczą się sklepy z bursztynami i bursztynową biżuterią. Ulica wygląda niezwykle uroczo - bowiem sklepy wystawiają gabloty ze swoimi dziełami na ulicę, które można podziwiać i kupować. Lubię patrzeć na bursztyny, ale nigdy nie było moim marzeniem posiadać biżuterię z tym cennym kruszcem.

Po włóczeniu się bez celu po mieście i podziwianiu wszystkiego wokół, dopład nas głód. Będąc nad morzem chciało się ryby, ale jedno z miejsc, w którym chciałyśmy zjeść okazało się absurdalnie drogie. Poszłyśmy do miejsca, które polecił taksówkarz - restauracja KOS (https://www.facebook.com/KOS.GDA/), gdzie każda znalazła coś dla siebie.

Wieczorem domowe spa i nocne Polaków rozmowy.

Wpadajcie do Gdańska, do Trójmiasta na weekend, by się po prostu powłóczyć.

Tekst i zdjęcia Kasia Krauss.